Hanky-Panky Shanghai :-) - Reisverslag uit Peking, China van Maartje Schepers - WaarBenJij.nu Hanky-Panky Shanghai :-) - Reisverslag uit Peking, China van Maartje Schepers - WaarBenJij.nu

Hanky-Panky Shanghai :-)

Door: Maartje Schepers

Blijf op de hoogte en volg Maartje

22 Januari 2013 | China, Peking

NIHAO!!!

Inmiddels ben ik in het bruisende Beijing. Ik zit aan tafel met mijn gezellige hostel vrienden :-) Een hele relaxte Nieuw-Zeelander die in Korea woont en een maandje aan het reizen is, een relaxte Engelsman, die aan het reizen is voor 6 jaar, beetje werken hier en daar en echt een maffe Amerikaan. Vooral de laatste heeft er voor gezorgd dat ik de afgelopen twee dagen zoveel gelachen heb dat ik er gewoon spierpijn van heb! Heeerlijk! Maar eerst even terug naar een paar dagen terug, toen was ik namelijk in Shanghai.

Ik ben na mijn vlucht zonder slaap, en een heerlijke douche, dus direct Shanghai in gegaan. Hopla de metro in, met mijn pop-up city guide en de stad verkennen. Het zonnetje scheen en ik was waar ik wilde zijn, dus ik voelde helemaal top! Het metro systeem is echt ideaal in Shanghai, alleen was mijn pop up guide uit het jaar 2008, op zich prima, alleen waren er inmiddels 11 metro lijnen bijgebouwd! Alleen kwam ik daar pas achter na de eerste paar ritjes, maar ik heb me gered!
Eerst naar het meest moderne gedeelte van de stad geweest, met de bekende pearl tower, wat eigenlijk gewoon een tv zendmast is. Het voelde echt alsof je in New York staat, tussen al die wolkenkrabbers en hoge gebouwen!! (niet dat ik al weet hoe dat voelt, maar je snapt me ;) Ik heb er even rondgelopen en ben vervolgens door een soort tunnel naar de andere kant gegaan van de pier/ de Bund. Het was een sight seeing tunnel, dus ik dacht, lijkt me een goed plan, kan ik een paar foto’s maken van de pier enzo.. hmm waarom heeft het een soort cabine karretje als in wanneer je gaat skien, en ik moest entree betalen. Bleek er in de tunnel een soort van licht show te zijn, totaal geen meerwaarde, sloeg helemaal nergens op, maar ik was wel 50 Yuan lichter.. daar kan je 2 dagen voor eten hier! Achja, dit soort dingen moet je ook effe doorheen, en je weet natuurlijk niets. Ik was wel lekker snel aan de andere kant! Ik heb er rondgelopen en genoten van het prachtige uitzicht op de overkant van de rivier. Ik werd aangesproken door een Chinese studente die me vertelde wat ik absoluut gezien moest hebben. Opeens was daar Simone, een Nederlandse vrouw die hier was voor business en in Nederland een uitgeverij heeft. Ben een eindje met haar opgelopen en we besloten samen een kop koffie te drinken in het sjieke art deco, fairmont hotel. Daarna zijn we samen naar people’s square geweest en toen kwam de vermoeidheid toch wel in zetten en begon het al te schemeren. Simone vertelde dat ze de dag er na naar een water village wilde gaan. Ik had daar ook over gelezen en wilde daar ook wel heen, dus we maakte samen een plan voor de dag erna! Daarna de metro terug genomen naar het hostel en omdat ik eigenlijk wel graag lekker wilde relaxen en niet meer naar een restaurant wilde zoeken kocht ik een bak noodles. Geen idee welke smaak, maar het zag er wel ok uit. Het was zooooo spicy, niet normaal, ik kon het haast niet wegkrijgen, heb echt een goede poging gedaan maar het was echt too much. Dus maar teruggevallen op de dropvoorraad, thanks Aag ! Lekker op tijd me bedje in gegaan en voor die tijd nog even kennis gemaakt met mijn kamergenoten, twee Litouwse meiden.

Heerlijk geslapen! En vroeg opgestaan omdat ik om 9 uur op Shanghai Honqiao train station moest zijn om te meeten met Simone. Ik had echt drie kwartier uitgetrokken om naar het station te komen, maar toch was ik er pas 9:13.. te laat dus. En wat een station!! Schiphol is er niets bij.. ZOOO groot! Ik wist niet goed wat ik moest doen.. wachten of alvast een kaartje kopen. Toch maar een kaartje gaan kopen, want misschien was ze al wel weg?? Hadden alleen email uitgewisseld en samen nog even gemaild, en ik had geen telefoon bij mij of een computer in de buurt. Dus maar besloten gewoon zelf naar HangZhou te gaan. Ik dacht dan zie ik haar daar wel. Een kaartje kopen voor de trein in China, betekent heeeeelll veeeeell geduld hebben. Er waren wel zeker 30 loketten open en ik denk wel zeker 20 man per loket in de rij voor een kaartje. En het mooiste is nog dat iedereen gewoon wacht.. geen stress.. gewoon wachten. Zo relaxed! Alleen af en toe werd er her en der gerocheld en gespuugd.. OH MY GOD.. ik kan daar niet aan wennen. Voor hen is het helemaal normaal, maar dat vreselijke geluid alsof ze hen hele keel inhoud ophoesten en op de grond spugen, verschrikkelijk. Na ongeveer 3 kwartier had ik mijn kaartje voor de sneltrein naar HangZhou. Je moet hier voor ieder kaartje je paspoort laten zien, gelukkig had Tom me hier al over getipt! Anders had ik sowieso terug gemoeten. Voor dat ik bij het perron was waren we weer een half uur verder, wat een afstanden! En voor de treinen hier wordt je net als op een vluchthaven compleet gescand! Toen in de trein, eerste beste wagon in gestapt en het nummer op mijn kaartje wees mijn stoel aan! Top! Meteen gevonden! De trein vertrok en trok op naar een snelheid van 305 km per uur, echt tof! Snel! Eerste stop.. een Chinees die probeerde duidelijk te maken; jij zit op mijn plek! Ik liet hem mijn kaartje zien.. bleek er aan de andere kant ook nog een wagonnummer te staan. Ik zat in 6 en moest in 7 zitten… okee…. Dan maar verhuizen! Weer wat geleerd! Ik weet nu iig hoe ik een Chinees trein kaartje moet kopen, handig! In wagon 7 zat ik alleen wel naast een Chinees die echt om de 5 minuten aan het rochelen en spugen was.. zo goor!! Wel in een zakje, van iets wat ie gekocht had.. maar dan nog! Niet normaal.. gewoon op een halve meter afstand van mij!! Hoe vies is dat. Snel mijn muziek in me oren en het muzieklevel op hoog niveau en uit het raam kijken!

Uiteindelijk kwam ik aan in HangZhou! Ik dacht; dorp of kleine stad waar ik Simone zou treffen, not!! WOW, net zo groot station! Nou Simone vind ik niet meer, dus ik trek mooi mijn eigen plan. Nou op naar het west-lake dan maar! Uhmmm.. waar staan de Engelse richting aanwijzers?? Oke, nergens… Nou dan maar de weg vragen. Do you speak English?? No? You? .. You?? Oke niemand hier. Dan maar gebarentaal, een meer, hoe beeld je dat uit? Zwemgebaren werkten niet echt.. maar ik bleef proberen mensen te vragen. YESSS uiteindelijk iemand die iets van Engels kon! Ze schreef het meer op in het Chinees en wees me de goedkope taxi’s! top! Eindelijk kon ik op pad! En het was denk ik maar 5 min met de taxi, maar ik had het zelf nooit gevonden. Het meer was mooi, maar niet echt van; Wow.. Heb er wel lekker rondgelopen en gerelaxt. Daarna taxi terug (station had ze ook in Chinees geschreven) en trein terug genomen. Ik had achteraf een andere village moeten kiezen, maar dat weet je niet van tevoren. Ik was redelijk op tijd terug in Shanghai en ik dacht; laat ik meteen mijn kaartje halen voor de trein naar Beijing, hoef ik de andere keer niet met me backpack en troep in de rij te staan! Nou dat waren weer drie kwartiertjes.. Maar het gekke is, ik ben ook zo relaxed als die Chinezen hier. Misschien pak je dat over, of gewoon omdat ik op vakantie ben.. en zo lang niets hoef te doen.. Maar in NL zou ik al helemaal ongeduldig zijn geraakt.. maar hier.. gewoon zo relaxed, beetje wachten en rondkijken. Alleen had nog wel even een issue.. want ik was bijna aan de beurt, komt er een Chinese vrouw helemaal langs de rij op en gaat gewoon voor me staan. Ze dacht waarschijnlijk van; die is blond en niet van hier dus die zegt niets.. Nou sorry, maar ik heb ook me principes en gebarentaal is universeel, dus ik heb haar toch even fijn duidelijk gemaakt dat ze fijn achteraan kon gaan staan! Ik stond er tenslotte ook al drie kwartier! En hoewel ik wel relaxed aan het wachten was, heb ik ook zo mijn principes!! En je had die gezichten moeten zien van al die Chinezen in de andere rijen. Iedereen keek om en keek naar mij… haha! Maar uiteindelijk vertrok ze wel en had ik eindelijk mijn kaartje. Voelde me wel beetje powervrouw toen ik daar wegliep! Hoppa, geen Chinees die mij zomaar even aan de kant zet omdat ik toevallig hen taal niet spreek!! Jammerrrr.. ;)

Ik besloot na het kaartje halen weer de stad in te gaan, om nog even voor de oude stad te lopen en dan door naar de Bund om het bij avond te zien. Ik besloot redelijk op tijd uit te stappen zodat ik eerst ook nog door het Franse gedeelte van de stad kon lopen, vervolgens naar de oude stad en dan de pier.. dat was een stuk verder dan gedacht! Heb er zeker twee uur over gedaan en flink doorgestapt. Vooral het eerste gedeelte was niet echt boeiend, maar de oude stad maakte alles goed! Echt leuk om in rond te lopen. Eerst bij het populaire YuYan Garden en daarna ben ik verder gelopen naar al die kleine straatjes erachter. Ik belandde ineens op een lokaal marktje waar ik de raarste eetbare dingen tegenkwam als een varkensneus, minikuikentjes allemaal geroosterd aan een soort spies, maar ook levende kippen en eenden die je dus gewoon kon kopen en daar dan ter plekke voor je plukken. Echt bizar.. en hoewel ik inmiddels al redelijk gewend was geraakt aan dat sommige mensen naar me staren alsof ik van een andere planeet kom was het nog niet zo erg als in het oude gedeelte. Daar komen blijkbaar niet zoveel toeristen als op de welbekende toeristische plekken en ik was een complete attractie! Ze schreeuwden zelfs naar elkaar dat ik er aan kwam! Maar het is wel zo dat je je totaal niet onveilig voelt ofzo. Chinezen durven hier niets vanwege de strenge overheid en zullen je ook niet zomaar aanspreken. Ze zijn eerder bang wanneer je hen aanspreekt omdat ze niets kunnen zeggen. Maar uiteindelijk op de Bund beland en van het waanzinnige uitzicht genoten! Bij avond is het zo indrukwekkend! Wel was ik helemaal kapot van deze lange dag. Wat dumplings op straat gekocht en gegeten (soort meelbuideltjes met vlees en groenten, heel lekker) en hop de metro in naar het hostel.

In het hostel in Sjanghai waren bijna geen reizigers als ik. Bijna alleen maar mensen die er permanent woonden zoals mijn Litouwse kamergenootjes en veel studenten die nu vakantie hadden van school en een dag later ofzo al vertrokken naar huis. Dus dat was wel jammer, kon niet echt met hen op pad ofzo. Maar kon wel me eigen plan trekken!

Dag erna had ik het gevoel al wel redelijk veel van Shanghai gezien te hebben dus ik dacht ik slaap een beetje uit en dan ga ik naar Fuxing Park, gewoon een beetje relaxen en rondlopen. Het was heerlijk weer, wel maar 12 graden maar de zon was sterk. Dus lekker op een bankje gezeten in het park naast een heel oud Chinees vrouwtje die aan het breien was en in het Chinees tegen mij aan het brabbelen was. Het park was vol met Chinese families omdat het zaterdag was. Sommigen waren aan het vliegeren en sommigen maakten muziek. Heel relaxed sfeertje. Heb er wel twee uur gezeten en gewoon lekker om me heen gekeken en beetje weggedoezeld in de zon. Heerlijk ontspannen! Ik besloot om toch nog even naar de oude stad te gaan om wat Chinese thee te kopen of misschien een ander souvenir. Toen ik uit de metro stapte spraken twee Chinese studenten me aan. Ze spraken goed Engels en ze liepen een stukje me met mee. Ze vroegen of ik mee wilde naar een thee ceremonie bij de lokale bevolking. Leek me wel leuk! Dus ik ben meegegaan en ze konden alles perfect voor me vertalen. Was een hele leuke ervaring! Heb 6 verschillende thee geproefd, en alles was zo vers, die smaak kun je niet krijgen in NL. Dus daar ook maar wat thee gekocht, echt authentieke thee. Waar ik wel van schrok was van de enorme rekening aan het eind.. maar de authentieke thee is dan ook duur hier. En ik had het ook niet willen missen, maar toch voelde het wel even van; fuck zouden ze geprobeerd hebben me er in te luizen? Maar zij betaalden ook gewoon voor henzelf.. dus ja. Ik had misschien moeten vragen wat het kostte. Maargoed.. wel echt tof om meegemaakt te hebben! Afscheid genomen van de studenten. Hebben wel gegevens uitgewisseld want ze wilden graag dat ik de foto’s van de ceremonie naar hen mailden en ze vonden helemaal geweldig een westerse vriendin te hebben ;) haha! Nog even een beetje rondgelopen om de tijd te doden want had om 18:30 afgesproken met Tom. Hij nam me mee naar Pudong, het moderne gedeelte en daar hebben we op de 9e verdieping met een prachtig uitzicht echt heerlijk Chinees gegeten. Super luxe! Echt top! En ook heel leuk om Tom daar te ontmoeten en zijn verhalen over Shanghai te horen! Na het eten afscheid genomen en de metro terug genomen naar het hostel. Al me spulletjes ingepakt voor de trein trip naar Beijing in de ochtend.

Na het ontbijt me backpack opgeslingerd en met de metro naar het trein station gegaan. 10:00 ging mijn trein, die er 5 uur over zou doen. Ik wist inmiddels hoe ik mijn plek moest vinden dus dat ging makkelijker :-) Had een perfecte plek bij het raam! En na een uurtje vertraging ivm het weer (ja het sneeuwt hier ook!) kwamen we 6 uur later aan in Beijing. Daar de metro ingegaan op weg naar mijn hostel. Het hostel van Beijing ligt meer in de stad dan degene in Shanghai en ligt in een Hutong, een ouderwetse Chinese gemeenschap, soort van mini woon gemeenschap, met hele kleine straatjes en steegjes. Je voelt hem aankomen… heb na de metro uitgestapt te zijn echt minimaal een uur rondgelopen met mijn megazware backpack.. en niemand die wist waar ik heen moest of laat staan Engels sprak. De routebeschrijving vanuit het hostel was niet al te best beschreven of i.i.g. ik begreep het niet. Uiteindelijk na hulp van twee Duitse studenten die Chinees studeren werden de straatjes van de Hutong mij wat duidelijker en kon ik het Chinees, noord, oost, zuid, west identificeren! Dat hielp! En eindelijk was het hostel dan daar! Was zo blij toen ik het eindelijk gevonden had. Maar ook zo trots op mezelf omdat, hoe ik er ook doorheen zat, de hoop niet op had gegeven en positief bleef! Klinkt heel stom, maar ik voel me zo sterk. Voel me zo goed.. echt fijn! En deze reis is zo goed voor me, voel me zo relaxed al.

Maar ik ben dus al weer twee dagen in Beijing, maar dat verhaal ga ik schrijven als ik 2,5 dag in de trein zit naar Vietnam, donderdag! Beijing is nu al weer toffer dan Shanghai, en dat komt mede door alle leuke gezellig mensen die ik in mijn hostel heb ontmoet. Ook veel reizigers en mensen die op zoek zijn naar gezelligheid en plezier. Gisteren met een groepje op stap geweest en het was geweldig! Maar dat verhaal volgt dus nog!
China is tot nu toe alles wat ik hoopte te vinden en te zien. Wat een cultuur verschil en dingen zijn ook zo grappig en soms zo onverklaarbaar. Facebook is hier geblokt en ook Youtube, de overheid wil niet dat Amerika te veel invloed heeft en wil de mensen in de hand houden. Maar als je dan ziet dat bij de Apple store midden in Shanghai gewoon rijen staan om naar binnen te gaan.. haha! Chinezen willen ook naar de moderne tijd! Maar ze zijn vriendelijk, willen je helpen ook al kunnen ze dat vaak niet en ach ik denk na nog een paar dagen dat ik misschien zelfs wel mee ga spugen ;) de smog hier in Beijing is hier heel erg, erger dan in Shanghai. Je voelt het s’avonds echt in je keel dat je de hele dag tussen de vieze dampen hebt gelopen. Toch loopt bijna niemand met een mondkapje omdat de kleine deeltjes blijkbaar ook daar zelfs doorheen gaan. En een paar dagen kan vast geen kwaad als zij hier al jaren in leven!

Thanks voor jullie reacties! Die krijg ik ook per mail, en is elke keer leuk om te lezen als ik terug ben van een trip! Keep on going ;)

Xxxx
Maartje


  • 22 Januari 2013 - 17:16

    Nicole:

    Heey Maart!!
    Ik lees met veel plezier je blogs, kijk nu al uit naar de volgende donderdag!
    Moet zo lachen om je opmerkingen, haha :)
    En wat super om te lezen dat je je zo goed en relaxt voelt!
    Heeel veel plezier en tufse nog!! ;)
    Liefs Nicole

  • 22 Januari 2013 - 17:18

    Frans:

    Hey Maartje,
    Leuk om je verhalen te lezen en om te zien hoe je je door allerlei zoekacties toch je doel elke keer weer bereikt. Spugen kun je wel overnemen maar zodra je terug bent in in Nederland zal je het toch snel weer af moeten leren. Fijn dat je zoveel fijne mensen ontmoet en dat de chinezen zo vriendelijk zijn dat ze je ondanks de taal toch willen helpen. Geniet verder volop van alle indrukken en alles wat op je pas komt. Het leven komt zoals het komt en gaat zoals het gaat.Mooie foto's van de chinese muur. Dikke kus van je vader.

  • 22 Januari 2013 - 17:23

    Maartje Schepers:

    Sorry zie dat er redelijk wat spelfouten in mijn verhaal zitten! Maar had al twee biertjes op :) en ik was tegelijkertijd in het Engels aan het kletsen! Gewoon doorlezen, dan komt t goed haha!
    Dag lieve mensen!

  • 22 Januari 2013 - 17:28

    Lotte:

    Hey Maart,

    Fantastisch verhaal weer! Wat maak je mee zeg hahah. Dat geroggel....iiig ik word al misselijk als ik eraan denk, zo vies! Heerlijk volgens mij die thee ;)

    Geniet ze en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    Liefs Lotte

  • 22 Januari 2013 - 17:40

    Carin:

    Lieve schat, wat een leuk verhaal. Ik zie je al helemaal voor me door die straatjes. Groot en blond tussen die kleine Chinezen. Haha. Wat leest het lekker weg. Wat kun je mooi vertellen. Super dat we zo een beetje kunnen meegenieten. De foto's zijn mooi. Geniet maar pas goed op jezelf. Ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal.
    Dikke kus, mams

  • 22 Januari 2013 - 17:54

    Ans De Fouw:

    Hoi Lieve Maartje,

    Wat knap dat je dat zo allemaal zelf uit zoekt, en t nog lukt ook, en zoveel mensen ontmoet! Super! Fijn dat je er zo n goed gevoel bij hebt! Geniet er van, ik verheug me op het volgende verslag! Veel uitroeptekens wel! Hihihi! Xxx

  • 22 Januari 2013 - 18:15

    Marja:

    Hey lieve Maartje, wat een verhaal weer! Als je terugkomt, kun je een volledig boek uitgeven! Wel prachtig om te lezen, alleen inderdaad dat spugen en rochelen..... dat went nooit!
    Geniet lekker van alles, wij genieten met je mee op afstand, liefs Marja

  • 22 Januari 2013 - 23:24

    Pleun:

    Lach me een hoedje! Super mooi, zie je al helemaal staan daar ;) En ik heb nog niet eens een kwart van je verhaal gelezen...maar in Nederland moeten we dooooor dus ik lees je vanavond, als ik lekker in m'n nestje lig ;) Maar wat ik wilde zeggen: beter dat je al even connecties maakt voor onze trip in Nieuw Zeeland! ;) ;) Hihihi.. grapje, wij hebben niemand nodig hè! Geniet lief! x

  • 23 Januari 2013 - 13:35

    Marcella:

    Hee Maartje!!

    Wat leuk om te lezen over Shanghai! Mis het wel nog steeds erg! Ik had je btw moeten waarschuwen voor die studenten!! Ik ben er met me moeder ook in getrapt helaas. Werden op precies dezelfde wijze door ''studenten'' aangesproken, die hier zogenaamd op vakantie waren en een famous theeceromonie gingen doen en of wij mee wilde.. Heel leuk allemaal idd, (konden het ook wel erug goed vertalen..) behalve toen de rekening kwam! Ik ging echt uit me dak haha. Uiteindelijk toch nog de helft vanaf gekregen. Maar wij hadden precies dezelfde vraag, was het allemaal in scene gezet of? Week later was ik daar weer in de buurt, stonden ze weer, toen ze me zagen zijn ze snel weggerend. haha nahja je bent wel weer een bijzondere thee ceromonie rijker alleen wel wel yuan armer.. Mocht je nog in Bejing zijn, wat erg leuk om te doen is een hike over the chinese muur! Wij hebben er zelfs op gekampeerd! Was echt mega gaaf!! Have fun!! Groetjes!!

  • 23 Januari 2013 - 16:39

    Roeleke:

    Zussie!

    Fantastisch verhaal. Ik heb de hele week al zulke kriebels in me buik en vraag me elke uur wel een keer af wat je op dat moment aan het doen bent. Ik wil ook weer op reis! Ik heb afgelopen week al mijn foto's weer eens bekeken! Meis geniet lekker!

    Wanneer doen we skypen? :D

    Gorgol,

    Roeleke

  • 24 Januari 2013 - 21:15

    Jan En Riky:

    Ha die Maartje.

    Zo te lezen geniet je nu al en wat schrijf jij ontspannen.
    Wij wensen je nog geweldige dagen toe enne.... gefeliciteerd met Roeleke.
    Ik ga nu een lekker kopje groene thee zetten en mijn neus maar eens snuiten hahahahahaha.

    Groetjes Jan en Riky.

  • 25 Januari 2013 - 13:58

    Jan :

    Hoi Maartje,

    Ik lees je verhaal en denk wat genieten wij toch van onze vrijheid, en van de vrijheid meningsuiting. Ik geniet van de foto's. Mooie mensen leven er op deze wereld. Blijf genieten!

    Be careful out there!


    Liefs Jan

  • 18 Februari 2013 - 13:19

    Ans:

    Lieve Maartje,
    Wat een belevenissen powerwoman! Fijn om te lezen, dat de reis goed voor je is. geniet ervan!! We denken aan je. Een dikke knuffel van Ans en natuurlijk ook van Willie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Actief sinds 11 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1175
Totaal aantal bezoekers 19765

Voorgaande reizen:

15 Januari 2013 - 21 April 2012

Maartjes rondje om de wereld!

Landen bezocht: