Bula Bula, it's Fiji-time :) - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Maartje Schepers - WaarBenJij.nu Bula Bula, it's Fiji-time :) - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Maartje Schepers - WaarBenJij.nu

Bula Bula, it's Fiji-time :)

Door: Maartje Schepers

Blijf op de hoogte en volg Maartje

05 April 2013 | Fiji, Fiji Islands

Bula Bula!!
Even een kort verhaaltje over het prachtige Fiji. Wow wat een paradijs.. en de mensen zijn echt de liefste mensen die ik ooit heb ontmoet. Alsof je in een familie wordt opgenomen. Op de heenweg naar Fiji zaten we al in het vliegtuig toen er een technisch probleem was. We hebben vervolgens 1,5 uur in het vliegtuig gewacht voor we konden opstijgen. Achja, heb geen haast! :-) We kwamen alleen daardoor wel pas laat in Fiji aan, het was al donker maar we werden warm welkom geheten door een zingend groepje Fijianen die een welkomstliedje voor ons zongen toen we het vliegtuig in kwamen! Super leuk :-) Hoe kun je daar niet vrolijk van worden? Ook kreeg ik meteen een schelpenketting om mijn nek! Welkom to the tropics, echt cool!

Ik had geboekt in Smugglers Cove, hostel aan het strand en toen we daar aankwamen was er al een bruisend feestje aan de gang. Snel ingecheckt en even omgekleed om samen met drie andere meiden die ik in het vliegtuig had ontmoet ons in de party-scene te begeven. Het bleek een gemaskerd feest te zijn dus al snel kreeg ik een gouden glitter masker op en moest ik een dansje doen samen met een Fiji-man op de dansvloer. Nouja dansvloer.. lekker met de voetjes in het zand, champagne in de hand! Hele leuke avond gehad! De dag erop vroeg opgestaan omdat ik de eerste bij de traveldesk wilde zijn om mijn trip te boeken voor de eilanden, aangezien ik maar 4 nachten had om die te verkennen. Uiteraard gaat alles hier op Fiji-time, dus zat ik al een half uur aan de desk te chillen voor de vriendelijke Fiji-vrouw arriveerde. Ze boekte voor mij de eilanden waar ik graag heen wilden, wiehoe nu ging het beginnen. Rustig inpakken.. en klaarmaken.. NOT… ik had 10 minuten om alles te pakken en een taxi naar de haven te nemen omdat ik anders te laat was voor de boot die maar 1 keer per dag gaat.. AAAhhhh stress… gelukkig had ik niet veel uitgepakt en zat ik op tijd in de taxi. Bij aankomst mocht ik meteen voor aan de lange rij inchecken voor de boot omdat ik de laatste was. De hele boot stond letterlijk op mij te wachten! En de kapitein stond bij de loopbrug te wachten. Hij zei meteen toen hij mij aan zag komen stressen; relax my lady, we are here on Fiji-time! Haha zo mag ik het horen! Het eerste eiland waar ik heen ging was Barefoot island, bounty island was helaas dicht en ik had zoveel goede verhalen in het hostel gehoord over Barefoot dat ik daarvoor heb gekozen. Was ongeveer 3 uurtjes varen voor we aankwamen op het prachtige eiland. Op de weg erheen passeerden we ook allemaal eilandjes, echt allemaal eilandjes die je alleen van de plaatjes kent.. Met de helder-fel blauwe zee en witte stranden. Op alle eilandjes stond de resort-crew al klaar om de nieuwe gasten welkom te heten met een welkomst lied! Gitaar in de hand en zingen maar, heerlijk. Wij werden ook warm welkom geheten en het is echt alsof je meteen opgenomen wordt in een soort familie. Iedereen onthoud je naam meteen vanaf de eerste keer dat ze het horen en ze komen steeds naar je toe om te vragen hoe het gaat of gewoon voor een praatje. Echt zulke lieve mensen! En ze zijn ook zo vrolijk en muzikaal, I LOVE IT! Barefoot eiland wordt gerund door twee Nieuw Zeelanders en rondom het eiland kun je direct vanaf het eiland van een van de drie stranden snorkelen door het prachtige koraal met heel veel vissen! We sliepen in een hutje aan het strand, met 4 bedden per huisje. Echt luxe! En met 3 andere leuke meiden was het heel relaxed. Heb eerst even lekker een paar uur in de hangmat aan het strand geslapen en toen met mijn snorkeltje op het water in gegaan. Ik stond er nog niet tot aan mijn knieën in, was mijn snorkel nog op aan het doen en toen zag ik ineens…. Een haai! Echt waar.. een baby exemplaar dat wel, maar echt een miniatuurtje van een haai die iedereen kent alleen deze had aan alle vinnen een zwart stuk, black tip shark heet ie. Wow!! Hij was denk ik 30 cm lang en zwom dus letterlijk tot aan de kust. Hmmm als deze al hier komt, waar zitten de grote dan?? Eerst maar even navraag gedaan bij de Fiji-mannen van de Dive-shop die me gerust stelden dat alle haaien hier vegetarisch zijn en dat de grote echt heel diep zitten. Oke, poging 2 dan maar. Wauw, heb echt letterlijk 1,5 uur met me hoofd naar beneden in het water gelegen, overal waar ik keek was het zo mooi en zoveel vissen! Daarna weer lekker gerelaxed op het strand. Ik zag op een gegeven moment dat een van de stafleden dingen uit de zee haalde, van het koraal/planten. Ik vroeg waarvoor dat was en ze bleken twee baby schildpadden te verzorgen die het niet naar de zee gehaald hadden. Ik vroeg of ik ze mocht zien en hij bracht mij en Anna naar een baby zwembadje waar ze in zwommen. We moesten ze vasthouden zodat hij het water kon verschonen en de planten erin kon doen. Ik wilde een foto maken van het super lieve diertje maar die ging ineens lopen op mijn hand waardoor ik hem liet vallen.. NEEEEEEE sukkeltje die ik ben!! Echt superdom.. en natuurlijk net voor de ogen van 1 van de eigenaren die not amused was.. logisch ook! Echt heel dom. Heb m uiteraard snel opgepakt en in het water gedaan waar ie de eerste paar minuten bewegenloos bleef liggen.. NEEEE… ik zou m toch niet vermoord hebben.. shit.. shit.. maar gelukkig na een paar minuten ging ie ineens bewegen en ben daarna elke dag bij m gaan kijken en hij deed het prima. Gelukkig maar! De eigenaresse legde me uit dat ze marine biologist is en dat zij met nog twee Fijianen het reef rondom het eiland onderzoeken en verzorgen en waar ze kunnen de planten en dieren helpen. Heel mooi dus, alleen Maartje had het bijna dus verpest.. heb aangeboden om de dag erna te helpen maar denk dat ze dat niet aandurfde ;-) haha.. nee daar moest je een gediplomeerd duiker voor zijn.

S’avonds hebben we heerlijk met ze allen gegeten aan het water. Het eten is inclusief in de tour en was heerlijk. Alles is heel relaxed op de eilanden maar daardoor wordt je ook moe en slaperig. Ik was de eerste avond de enige die nog wakker was om 22:30 en zat dus bij de staff nog een borreltje te doen. Ik moest hen zelfgebrouwen alcohol; Kava proberen.. echt heel vies.. een soort modder water waar je een tintelende tong van krijgt. Later begreep ik pas dat het hetzelfde effect kan hebben als een joint, maar ik kreeg het spul echt niet weg, zo vies. Aan het eind van de avond pakte Patrick, de manager van de duik shop zijn gitaar en hebben we nog lekker wat gejamd. Ik heb ook nog een paar nummers gezongen. Heerlijk in mijn jurkje op het strand. Geluksgevoel!!
Na mijn snorkeltrip besloot ik de dag erna om een duik te doen. Had het ook beloofd aan Remi (neefje, duikinstructor in Bonaire) , en als het snorkelen al zo mooi was, dan moest het duiken ook geweldig zijn. Ik heb geen certificaat/paddi dus moest een intro dive doen, die had ik ook al twee keer in Australië gedaan dus ik wist wat ik moest doen. Daardoor hoefde ik maar heel kort te laten zien dat ik de skills had, voordat Patrick me aan zijn hand naar me beneden nam. Echt ik kan niet beschrijven hoe mooi Fiji is onder water. Zoveel vissen en kleurrijk koraal, je kijkt je ogen uit. Ik was samen met nog een meisje en op een gegeven moment waren we los van Patrick en konden we zelf bewegen en zwemmen. Op een gegeven moment zie ik in de verte op ongeveer 15 meter een haai.. en dit keer dus geen baby maar 1 van minimaal 1,5 meter.. ik stopte even met ademen van schrik en Patrick tikte me meteen aan dat ik moest blijven ademen.. ik raakte niet in paniek of was niet echt bang gelukkig maar het was gewoon zo onwerkelijk. De haai kwam iets dichterbij en toen kreeg het meisje waarmee we doken ineens kramp waardoor ze beetje spastisch ging bewegen en daardoor schrok de haai en was ie weg. Echt tof om een haai zo van dichtbij in het wild gezien te hebben. Het water is zo helder dat op 10 meter afstand de haai al zo dichtbij lijkt. Na deze ervaring was ik zo blij en gelukkig in de boot terug naar eiland dat de Fiji-mannen helemaal moesten lachen. Ik was nog net niet aan het juichen zeg maar :-) Bij terugkomst kwam Patrick naar me toe en vroeg waarom ik niet voor een certificaat ging. Ik vertelde hem dat ik 3 dagen te veel tijd vond om het alleen aan duiken te besteden en dat ik hier ook nog maar 1,5 dag had. Hij zei dat hij vond dat ik al goed kon duiken en niet eens in paniek was geraakt van een haai en dat ik het in zijn ogen wel in 1,5 kon doen.. daar hoefde ik niet lang over na te denken! Ik kon de introductie duik gebruiken voor de cursus en moest diezelfde dag nog 2 duiken doen, s’avonds mijn examen en tussendoor met hem alle theorie en skills doornemen en de dag erna nog 1 duik om te laten zien dat ik alles kon. En het is me gelukt!! Mede dankzij Patrick die eigenlijk zowat zijn hele dag opgaf om mij alles te leren!! En ook omdat ik van hem 1 op 1 les had en al eerder had gedoken ging het redelijk makkelijk. En met een score van 92% op de toets ben ik dus een certified diver vanaf nu! Tof! En tijdens alle duiken naast de skills die ik moest doen heb ik van elke minuut genoten vanwege de prachtige onderwater natuur!. Daar moest uiteraard op gedronken worden, ik was Patrick voor elke fout een biertje verschuldigd dus had er 4 te gaan ;-) In de avond nog meegedaan aan de krab-race. Ze hadden 15 land krabben gevangen en een nummer op de rug geschilderd. Je koos jouw krab, verzon een verhaaltje voor hem waar ie vandaan kwam enzo en toen begon de race. Welke krab het eerst uit de cirkel was. Hilarisch! Haha. Weer leuke avond gehad met wat ander hostelgasten die die dag gearriveerd waren. Uiteindelijk geeindigd op het strand onder de eindeloze sterrenhemel . Nooit zoveel sterren bij elkaar gezien.

De dag erna besloot ik om 6 uur op te staan voor de zonsopgang. Helaas waren er een paar wolkjes maar alsnog was het mooi om te zien. Toen mijn laatste duik gedaan en was ik echt officieel geslaagd. Daarna nog even lekker gerelaxed voor de boot ons kwam op halen om ons naar het volgende eiland te brengen;Nacula eiland. Afscheid genomen van de geweldige staf en toen op naar de volgende droom bestemming. Wederom een mooi eiland, wel iets minder mooi dan Barefoot maar dit eiland lag aan de Blue Lagoon, de meest beroemde snorkelplek van Fiji. Snorkelen was hier nog mooier! En omdat ik de eerdere dagen voornamelijk bezig was geweest met duiken heb ik de twee dagen op Nacula voornamelijk gebruikt om lekker te lezen, te zonnen en te chillen. Wel gingen we elke middag met gasten en staff voleyballen, heel leuk. En op dit eiland sliep ik weer in een dorm vol met Engelsen die wel waren voor een feestje. Beide avonden dus lekker gedanst op de tropische muziek met gekke spelletjes en opdrachtjes. Ook veel kaartspelletjes gedaan, was heel gezellig.

En nu, ja nu zit ik op het vliegveld en heb ik een vertraging va 2 uur voor mijn vlucht naar LA. Op zich komt het me niet heel slecht uit want ik moet nog een hostel boeken voor LA en een beetje uitzoeken wat ik daar ga doen. En zo kon ik mooi ook nog even dit verhaaltje typen! Fiji was fantastisch en ik hoop er echt een keer terug te komen. Het is zo fijn om bij Fiji mensen te zijn. Ze zijn zo uber-vrolijk en vriendelijk. Alsof ze altijd happy zijn! Hoop dat ik wat van hen energie mee terug kan nemen naar Nederland! Hoop dat het zonnetje bij jullie langzaam aan ook het schijnen is! Ik stuur hierbij in ieder geval een paar stralen op!

See you later in the USA!!

Dikke kuss
Maartje

Ohja, vond de wist je datjes van de vorige keer best leuk dus heb besloten die er in te houden, dus hierbij;
Wist je dat:
- Ik denk ik momenteel op mijn bruinste ik ben :-) WIEHAA!
- Je best een grote blauwe plek kan krijgen op je pols als je sinds jaren weer een keer volleybald.
- Ik een officiele waarschuwing heb gekregen van de Fiji douane omdat ik per ongeluk een appel mee had genomen uit NZ in mijn handbagage en deze niet declared had (weet ff NL woord niet) hallo.. voor een APPEL!!
- Ik daardoor vandaag mijn hele handbagage al drie keer gecheckt heb.
- Ik letterlijk leeggezogen ben door muggen op Barefoot en dat zelfs de staff mij zielig vond en me telkens kwam insprayen
- Ik blijkbaar dus wel heel lekker bloed moet hebben!
- Ik uiteraard NIETS begreep van het teken van een zoen onderwater met mijn duik-buddy, Patrick.. huh wat bedoel je?? :P haha NO WAY, ik kom hier voor mijn PADDI vriend! Wel leuk geprobeerd, moet ik toegeven..
- Ik op de terugweg naar het hoofdeiland een schildpad heb zien zwemmen en daardoor een soort rare kreet maakte van blijdschap en daardoor de halve boot aan mijn kant kwam staan en hij uiteraard weer ondergedoken was.. GENANT.. ;)
- Ik maar eens ga kijken wat ik van mijn overgebleven Fiji-dollars ga kopen nu ik die niet hoef te spenderen aan eten, meevallertje.

Ben inmiddels al in the USA!! het lukte helaas niet om het verslag up te loaden op het Fiji vliegveld. Maar ik zit echt een straatje van het beroemde Hollywood BLVD, the walk of fame af. Echt een bruisende stad. Heb gisteravond een groepje Argentijnen en Chilenen ontmoet en al een toffe avond beleefd. I am in Hollywood Baby :) tot latersss

ohja voor de Fiji Foto's: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10200165470794441.1073741830.1081460418&type=1&l=f5305890ae

  • 05 April 2013 - 19:54

    Frans En Carin:

    We hebben weer genoten. Blij om wat te horen. We hadden ons een beetje zorgen gemaakt want je hebt ons zo verwend met regelmatig een appje. Nu we 5 dagen niets hoorden waren wij maar vooral (Carin) een beetje bezorgd. Super om te horen wat je allemaal hebt beleefd. Geweldig wat schrijf je leuk. We zien het allemaal voor ons. Echt tof van die Patrick om je privéles te geven. Wel ernstig maar ook wel een beetje humor dat je die schildpad hebt laten vallen. Echt weer iets voor jou, hahaha. Mooi je eerste duikbrevet gehaald. We zijn trots op je. Zit in de familie begint het op te lijken. Eerst Remy. Roeleke en nu jij. Dat wordt straks samen met Roeleke natuurlijk een keertje duiken. Leuk. Wel een beetje eng hoor. Geniet nog even van de laatste weken in LA en New-York. We kijken al uit naar 21 april. Dan kom je weer lekker thuis en zal het gewone leven weer beginnen. Nu nog even niet aan denken. Meisje geniet en tot snel. Lieve schat we houden van je maar blijf goed op je zelf passen. Je weet maar nooit met die positivo's in Amerika. Dikke kus, paps en mams

  • 05 April 2013 - 21:58

    Marja En Rene:

    Hey levensgenieter! Wat n geweldige foto's en verhalen! Wat n overgang nu je in LA bent! Ook daar us t natuurlijk genieten! Veel plezier nog en tot heel snel! Liefs van ons

  • 05 April 2013 - 22:13

    Ans:

    Hoi lieve Maartje,

    We hebben ontzettend genoten van de verhalen en foto s van onze lieve Pleun, van jullie iNZ avontuur.
    En nu heb je weer van alles op de Fiji eilanden gezien en ontdekt! Proficiat met je Paddy trouwens! Geniet in Amerika, lieve groetjes van ons xxx

  • 07 April 2013 - 10:52

    Roeleke:

    Wauw Maart!! Wat baal ik nu dat er een cycloon was toen ik wilde gaan! Ik wil er na jou verhaal zeker nog een keer heen! Echt geweldig! En super van je PADDY!! Kunnen we mooi samen wat duiken maken als elkaars buddy's!:) fijn dat je zo'n geweldige tijd hebt gehad in Fiji! Ik zie het allemaal al helemaal voor me! En ook super dat je het nu ook weer zo leuk hebt in LA! 2 uitersten ofniet? Schat! Geniet lekker in Amerika!! En ga ook ff naar San Diego als je tijd heb!:) PB.. pacific Beach, MB.. Mission Beach! Kijk maar!! De hele kust van California is fantastisch!Love you! En denk aan je constant! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Actief sinds 11 Okt. 2012
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 19783

Voorgaande reizen:

15 Januari 2013 - 21 April 2012

Maartjes rondje om de wereld!

Landen bezocht: