Pleun en Maart in Kiwi-land! eerste verslag uit NZ - Reisverslag uit Sydney, Australië van Maartje Schepers - WaarBenJij.nu Pleun en Maart in Kiwi-land! eerste verslag uit NZ - Reisverslag uit Sydney, Australië van Maartje Schepers - WaarBenJij.nu

Pleun en Maart in Kiwi-land! eerste verslag uit NZ

Door: Maartje Schepers

Blijf op de hoogte en volg Maartje

16 Maart 2013 | Australië, Sydney

Lieve mensen,
Hierbij ons eerste berichtje vanuit Kiwi land, het prachtige Nieuw Zeeland. Ik vloog van Sydney naar Christchurch waar Pleun mij stond op te wachten met een heel lief zelf gemaakt bordje :-) Het duurde alleen echt meer dan een uur voordat ik door de douane heen was, want zelfs mijn wandelschoenen moesten gecheckt worden op sporen van vreemd zand ;-) Heel apart en veilig hier in Nieuw Zeeland. Maargoed na een hele lange tijd kwam ik dan eindelijk door de deur en waren we samen! Op naar het hostel. We namen de publieke bus en reden het verlaten en vervallen Christchurch binnen. Pleun was er al een dag en had al gezien dat er weinig te beleven viel in deze stad die twee jaar geleden door een enorme aardbeving getroffen was. We hadden wel een leuk hostel met allemaal losse huisjes rondom een grasveldje, alsof je op de camping was! Heerlijk! Het was al best wel laat dus we hebben samen met een fransman gekookt en gegeten en daarna zijn Pleun en ik naar een pallet bar geweest. Die hadden we in de middag gezien. Eigenlijk een soort bouwplaats, waar met pallets een soort omheining was gemaakt en een soort openlucht cafe was gevormd. Er was die avond live muziek dus wel even gezellig om daar een drankje te doen! Het is een stukje frisser in Nieuw Zeeland, eindelijk uit die benauwde en hoge luchtvochtigheid van Australië. Ik kan weer ademen zeg maar ;-) Bij de pallet bar daarom lekker een chocolademelk met marshmellows genomen, jammie! We waren wel een beetje laat dus eigenlijk was de gitaarman al bijna klaar met spelen, maargoed. Daarna ons bedje opgezocht want de jetlag uit NL moest nog even verwerkt worden door Pleun en het bed was heerlijk!! Een donsdeken :-) dus zo lekker dat je bijna uit keek naar je bed! We wilden eigenlijk de dag erna vertrekken met de Magic bus die we geboekt hadden maar de bus bleek niet te vertrekken op zondag vanuit Christchurch, dus waren we verplicht om nog een dagje in de ghost town te blijven. Eerst baalden we hier van omdat we maar 3 weken hebben hier, maar achteraf was het eigenlijk helemaal perfect. We hebben de hele dag nodig gehad om uit te zoeken wat we allemaal wilden doen en om de route zo goed en efficient mogelijk in te delen, zodat we alles kunnen doen wat we willen. Echt een goede plan dag! En nu we een soort plan hebben gemaakt geeft dat ook echt rust voor de reis, hoeven we niet elke dag iets te plannen of te zoeken. Alle hostels zijn geboekt, de dagen ingedeeld en de bussen geboekt en het plan is zelfs om de laatste week met een eigen campertje rond te touren! Na een hele plan dag waren we aardig moe dus onze tassen ingepakt en lekker vroeg ons heerlijke bedje weer ingedoken. In de ochtend vertrok de bus al vroeg en we moesten nog een eindje lopen naar de pick up plek dus op tijd ons bedje uit gegaan en gaan lopen met al onze bepakkingen. We verwachten echt een touringcar, maar we werden opgehaald door een uit de kluiten gewassen buurtbus! Oke.. gezellig! Wel lekker knus! Murray onze chauffeur heeft ons tijdens de rit naar Kaikoura alle ins en outs over de omgeving verteld. We kwamen al vroeg aan in Kaikoura en dat moest ook want we hadden in de middag onze walvis spot boot geboekt. Kaikoura is echt een heel leuk schattig vissersdorpje en we hadden nog wat tijd voor de tour dus hebben er even lekker rondgewandeld. Meteen al een stuk beter dan Christchurch! Om half 4 vertrok de walvisboot en gingen we op jacht naar de sperm whales die daar in de wateren rondzwemmen. Ja jullie geloven het vast niet, maar die beesten heten echt SPERM whales, sperma walvissen.. Ik heb het ook niet verzonnen. Blijkbaar dacht men vroeger dat de olie/watermassa in de hersenen van de enorme beesten sperma was.. ja.. dat klinkt wel logisch.. in je hoofd.. DUSS.. Maargoed, we hadden een inmens grote neger van de Maorie stam, een soort indiaan die ons tijdens de hele tour vermaakte! Top vent! Het was ook heel spannend want soms moesten we ineens vanuit binnen naar buiten rennen om een walvis te spotten.. maar dan kon het ook weer zo zijn dat je ineens weer naar binnen moest omdat we dan met spoed weer gingen vertrekken achter de walvis aan. Was echt spannend.. GO GO GO…WOEHOE. We mochten van de kapitein ook nog door zijn oortjes luisteren die aan zijn walvis speur apparaat vast zaten, weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Heel tof! Pleun en ik hoorden allemaal tikjes en dat is het geluid dat ze maken als ze naar boven komen, ze waren dus dichtbij!! En na een tijdje zagen we dan eindelijk een waterstraal uit de zee spuiten! De whale kwam naar boven om te ademen voor ongeveer 7-10 minuten voordat ie met een spectaculaire zwaai met zijn staart weer naar de bodem dook om een lekker hapje te scoren. WOW, wat een groot beest, zo onwerkelijk! De walvis was echt super groot, rond de 18 meter lang. Ze komen niet helemaal uit het water maar je kon wel de hele rug zien. Nadat de eerste was ondergedoken hebben we er daarna nog een achterna gezeten en gezien en op de terugweg kwamen er ook nog dolfijnen langs de boot zwemmen. Die gaven wel een mooie show weg door uit het water te springen enzo. Echt een leuke middag! De zee was wel heftig dus een Chinees had beter aan land kunnen blijven. Wij hadden ook wel een beetje last van de enorme golven en we voelden ons niet helemaal top. Maar naar de horizon staren helpt, dus dat heeft ons gered! Na de walvistocht hebben we lekker fish & chips gegeten. Als goed is de lekkerste van NZ! Hoki vis is een aanrader! Nog even boodschappen gedaan en toen lekker gedoucht. Daarna zijn we Kaikoura by night gaan verkennen, want wederom hadden we gezien dat er live music te vinden was. Nu toch maar iets eerder vetrokken om wat meer te zien dan 3 nummers. De artiest was een oude knakker met een valse gitaar en een kraaienstem dus dat hadden we al heel snel gezien. Maar een paar barretjes verderop gaan kijken en we belanden in een hele leuke bar met pool tafels. Na onze eerste cider besloten we zelf ook maar een potje te poolen. Na nog twee cider ging het steeds soepeler en konden we de gaten steeds beter vinden ;-) Vandaar dat we gevraagd werden om een potje te dubbelen met wat locals. Was een gezellige avond!

De volgende ochtend al heel vroeg op gestaan want we wilden de mooie coastal hike/walk doen langs de seal rocks, waar je zeeleeuwen kon vinden. De wandeling zou 4 uur duren en aangezien we in het begin van de middag het dolfijnen zwemmen hadden geboekt moesten we op tijd terug zijn. De wandeling was echt prachtig! Wat een mooie natuur en ook heel gevarieerd, van koeien tot zeeleeuwen, tot afgronden en prachtige rotsformaties. Heel indrukwekkend. Bij de rotsen waar de zeeleeuwen lagen kon je heel dichtbij komen, was heel tof. Ook al sliepen de meesten nog, was het heel apart om zo dichtbij te kunnen komen. Aan het eind van de wandeling moesten we nog wel een beetje haasten omdat we uiteraard een paar fotosessies te veel hadden gehouden onderweg, maar we waren op tijd terug. Snel even bikini aangetrokken en toen op naar de dolfijn tour. We kregen een wetsuit aan en een video te zien over de tour en de veiligheid en toen gingen we op pad. We gingen in een kleine boot de zee op met ongeveer 8 andere tourgenoten. Nadat de wilde dolfijnen gevonden gingen we voor de eerste keer de zee in met onze snorkels om ze van dichtbij te bekijken en midden tussen ze in te zwemmen. Alleen wat was het water koud! En de zee wild! We hadden beiden last van een lichtelijke paniek aanval en het duurde lang voordat we gewend waren aan het water en de woestheid van de zee. Ook was het zicht niet geweldig. Gelukkig ging de hoorn al redelijk snel en moesten we terug de boot in. We hadden de dolfijnen wel gezien, maar eigenlijk voornamelijk boven water. We voeren verder de zee op en gingen opnieuw het water in. Hier was de zee iets rustiger en het water veel helderder. We deden onze snorkels op en begonnen door de snorkel liedjes te zingen zodat de dolfijnen uit nieuwsgierigheid naar je toe komen. Heel spannend.. maar daar kwamen ze. WOW, in het begin wel een beetje eng want ze komen echt met wel drie tegelijk op je af en heel dichtbij. Vlak voor je gezicht draaien ze dan weg.. echt heel bijzonder. Het snorkelconcert hielp goed want we waren op een gegeven moment echt omringd door een hele groep. Echt tof!! Hoe langer we in het water lagen hoe leuker we het vonden. Echt hele leuke en lieve beesten en zo nieuwsgierig! Was echt een top ervaring. Na terugkomst op de boot konden we ook nog warm douchen en ons wetsuit uit doen. Heerlijk was dat! Tijdens de boot reis terug kwamen we ook nog een blauwe haai tegen. Wel een kleine en we hebben alleen de vin gezien maar wel bizar als je bedenkt dat je daarvoor in het water hebt gelegen. Fijn dat we die niet door onze brilletjes gezien hebben! De reis terug was niet zo heel fijn want doordat we een kleine boot hadden en we ook wat zout water hadden ingeslikt voelden we ons beiden echt niet goed. Het ging gelukkig wel redelijk snel weer over maar we waren blij toen we weer aan land stonden. Na de dolfijnen tour terug gegaan naar het hostel en lekker in het bubbelbad gezeten. Heerlijk warm en met een drankje en een snack erbij was het ultiem vakantiegevoel. Zeker na zo’n top dag met de prachtige wandeling en met de dolfijnen. S’avonds niet heel veel meer gedaan nadat we burrito’s hadden gemaakt. Ons bed ingekropen want de dag erna ging de bus weer verder.
S’ochtends waren we bijna te laat voor de bus.. net iets te relaxed onze spullen gepakt en lunchpakket en ontbijt gemaakt. Maar gelukkig nog op tijd! De reis ging verder naar Nelson, na wederom een paar mooie stops onderweg. Alle busritten zijn al een ervaring op zich hier. De natuur en de wegen zijn prachtig. En het is ook heel afwisselend, je blijft kijken en ziet steeds weer mooiere uitzichten. We hebben tijdens een stop nog mee gedaan aan een wijnproeverij, bij een locatie midden tussen de druivenvelden. Ook stopten we nog bij een zeeleeuwenrots, maar eigenlijk hadden we die van dichterbij gezien tijdens onze wandeling. We kwamen eind van de middag aan in Nelson in een heel leuk hostel. We hadden een soort bungalowtje weer met een eigen douche en wc, echt top. Het was ook heel lekker weer dus hebben in twee hangmatten uitgezocht wat we precies in Nelson wilden doen. We wisten dat we sowieso naar het Abel Tasman park wilden, maar er waren zoveel tours dat we even goed moesten uitzoeken wat we wilden. Uiteindelijk besloten om een hike van 12 km te doen van Bark Bay naar Anchorage. Hierbij zag je bijna het complete park. We vertrokken al vroeg in de ochtend en het was prachtig weer! Heerlijk om in het zonnetje en in onze korte broekjes te wandelen. De wandeling was echt prachtig! De uitzichten waren echt geweldig en de natuur was prachtig. Hier en daar was het wel zwaar mede door de hitte en het klimmen, maar uiteindelijk op tijd geëindigd op het strand waar we weer werden opgehaald met de boot. Nog even kunnen zwemmen en relaxen op het mooie gele strand. De wandeling koste ons ongeveer 4 uur vanwege het klimmen en dalen en het vele stoppen voor de foto’s uiteraard. We waren pas in de avond terug in Nelson en waren helemaal kapot. We besloten lekker een pizzaatje te gaan eten in een bar dichtbij. Uiteindelijk bleek de bar de beste bar van NZ te zijn! Heerlijk gegeten en lekker een berry cider erbij genomen. ZO.. die hakte er echt enorm in. Was ook wel een enorm glas.. maar na de pizza en de cider waren we helemaal gaar en aangeschoten. Teruggelopen naar het hostel en nog even gerelaxed voor we als een blok in slaap vielen. Dag erna hebben we in de ochtend even rondgelopen in de gezellige binnenstad. En er was uiteraard overal SALE… waardoor we wel MOESTEN shoppen. In de middag hebben we twee fietsen gehuurd en zijn we naar het centrum van NZ gefietst/ geklommen. Is boven op een heuvel en een soort monument.. niet heel speciaal bleek toen we boven waren en uit stonden te hijgen. Achja, we zijn er geweest zeggen we dan maar. Daarna met de mountainbikes naar het strand gefietst en bij Mr Whippy een heerlijke ijsco gehaald. Terug gefietst boodschappen gedaan en een fles cider gekocht. Salade gemaakt en gegeten en toen aan de cider, want we wilden Nelson uiteraard ook even in de avond mee maken. We besloten niet heel laat te gaan, want het zou tenslotte vroeg beginnen allemaal.. toch?? Uhm.. nee niet in Nelson! Het duurde echt een eeuwigheid voor het op gang kwam dus hebben we in het begin de dansvloer maar gevuld met ons twee! Na lang wachten werd het druk en hebben na nog wat cidertjes heerlijk gedanst! Gezellig avondje en Nelson is echt een leuke stad. Vandaag zijn we daar weer vertrokken en we zijn nu in Greymouth. Op de weg hierheen nog een paar super mooie stops gemaakt. Eerst bij Cape Foulwind met een mooie kustlijn en enorme rotsblokken afgronden. Heel mooi en spectaculair. Daarna bij Punakaiki gestopt om de pancake rocks te bezoeken. Ook echt indrukwekkend. De bustour is echt een tour op zich, heel anders dan in Australië waar je gewoon van A naar B wordt gebracht. Greymouth is een saai stadje, met een verplichte overnachting. Maar ideaal als recovery dagje na een avondje stappen ;) We hebben vanavond een biosje gepakt en nu konden we ook mooi onze foto’s even uploaden en jullie voorzien van een verhaaltje!

Dit was het weer even voor even, morgen in het St Patricksday en my birthday :-) Twee goede redenen voor een feestje! Niet dat wij daar een reden voor nodig hebben, maar toch! We hebben onze groene outfit al bij elkaar verzameld en gaan in vol ornaat naar de kroeg morgen! Foto’s volgen uiteraard! Maar overdag gaan we eerst op de gletsjer wandelen. Echt op het ijs! Schijnt heel tof te zijn, dus we kijken er weer naar uit.

Tot de volgende keer!

Of zoals ze hier zeggen; SWEET AS

Xxx
Pleun en Maart

Voor de foto’’s:

• 16 Maart 2013 - 14:32

Ans:

Hoi Pleuntje en Maartje,

Wat doen jullie weer veel leuke dingen, super mooi ook! En wat een fijn weer hebben jullie. Gezellig bijgebuurt neem ik aan?
    Hier is t nog steeds koud. Geniet van alles wat nog op jullie pad komt!
    En Maartje, wij willen jou Hartelijk Feliciteren met je verjaardag, een dikke kus van ons ! Maak er een gezellige dag van, maar dat komt zeker goed! Dikke kus en knuffel voor jullie beiden, van ons xxxxxx

• 16 Maart 2013 - 20:20

Frans En Carin:

Lieve Maartje, gefeliciteerd moet je verjaardag. Zet het hoedje op hang de slingers om je nek, zet de kaarsjes op de taart en zingen maar. Pak de cadeautjes uit en maak er een super leuke dag van. St Patrick heeft ook feest bij jou in de buurt hebben we begrepen, Ha Ha Ha.
    Wij drinken er hier een borrel op. Proost en geniet van deze bijzondere dag samen met Pleun. Het is weer een fantastisch verhaal en schitterende foto's. Lieve schatten geniet nog lekker twee weken want NZ is zo weer voorbij. Dikke knuffel voor jullie allebei. Frans en Carin

• 16 Maart 2013 - 22:30

Bas Buiting:

super om je verhalen te lezen maartje,
    als je er het geld voor hebt , de helihike doen op de gletcher echt super dat blauwe ijs....
    have fun.. ik lees graag mee lol

• 17 Maart 2013 - 10:40

Evelien En Leanne En Henk:

Maartje van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Mooie reis verslagen geniet er van.

We drinken er wel een borrel op

Gr Evelien en Leanne en henk

• 17 Maart 2013 - 10:46

Roeleke:

Zussie en Pleun!

Wat een mooi verhaaltje weer! En natuurlijk weer zoveel herkenning. Hahah ik ben daar bijna ook overal geweest! Zelfde hoste in Nelson etc. Zo leuk! Geniet lekker van dit prachtige land en alles wat er te doen, te beleven en te zien is. Ik denk aan jullie! Heeeeel veel!
    Wij vieren vandaag nog even in NL je verjaardag!

Knuffell!!

• 17 Maart 2013 - 17:28

Jan :

Hallo onze lieve Maartje,

Gefeliciteerd met je verjaardag!! Dit is even wat anders dan de verjaardag in Ned vieren! Ik wens jou samen met Pleun een fantastische dag toe. Je blijft genieten van al je avonturen en dat is fijn. Blijf genieten nu samen met Pleun!

Lieve groet,

Jan

• 17 Maart 2013 - 18:23

Jan En Riky.:

Wat een heerlijk reisverslag en blijven genieten Maartje met Pleun.....want, voor je het weet is het voor bij.
    Hartelijk gefeliciteerd met jouw verjaardag.
    Wij hebben de foto gezien met de verjaardags taart en de ervaring met het zwemmen met de dolfijnen.
    Wij hebben vandaag een surprise feestje gehad met de Club Van Licht En Donker ,Het was geweldig.
    Goed gegeten voldoende gedronken en lekker dom gekletst.
    Dus het was beregezellig.
    Wij hopen dat je een fijne verjaardag hebt, deze verjaardag zul je niet snel vergeten.

Groetjes Jan en Riky.