Australia part 1 - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Maartje Schepers - WaarBenJij.nu Australia part 1 - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Maartje Schepers - WaarBenJij.nu

Australia part 1

Door: Maartje Schepers

Blijf op de hoogte en volg Maartje

24 Februari 2013 | Australië, Hervey Bay

Hoi allemaal,
Hier weer even een berichtje van mij! Ik ben inmiddels in Hervey Bay aanbeland, ongeveer halverwege de oostkust van Australië. Het regent hier pijpenstelen.. echt heel shit want morgen ga ik op de Fraser island tour en twee nachten kamperen op het eiland. Het blijft als goed is nog een paar dagen heel slecht weer, dus we zullen waarschijnlijk van het eiland afregenen. Hebben wel al een leuke groep gevormd en samen boodschappen gedaan voor de BBQ. Hopen maar op het beste.

Maar ik ben mijn Australië avontuur begonnen in Sydney. Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt een paar dagen nodig had om te wennen in de westerse wereld. In eerste instantie vond ik het ook helemaal niet bijzonder, zo westers, zo normaal ofzo. Ook kwam ik in het hostel, ging ik naar mijn dorm, lag er allemaal troep door de hele kamer en op mijn bed.. die zogenaamd schoon moest zijn. Ging vervolgens douchen.. kon ik of alleen maar heel heet of heel koud douchen.. AAARGGGGHHH AUSTRALIE SUCKSS dacht ik, ik wil terug naar het mooie, gezellige, kleurrijke en bijzondere Vietnam.. Het regende ook toen ik aankwam, dus dat hielp ook niet bij de stemming. Ik besloot meteen maar even het centrum in te lopen.. portemonnee vergeten.. kon dus helemaal niets doen of iets kopen, heel handig.. not! Maar weer teruggelopen en gelukkig was het inmiddels opgeklaard en liep ik lekker in het zonnetje de heuvel op. Ik moest eigenlijk maar eens gaan plannen wat ik ging doen in Australië. Ik wist dat ik de oostkust wilde doen, meer kan ook niet vanwege tijdsdruk, maar ik bedacht dat ik wel even wat hulp kon gebruiken bij mijn route en met de bus regelen enzo. Uiteindelijk beland bij het reisbureau Wicked travel die eigenlijk zowat mijn hele reis in Australië in elkaar heeft gedraaid. Ik heb daar naast mijn bus ook meteen mijn tours geboekt voor Fraser Island, Whitsunday en een duik bij Great Barrier Reef in Cairns. Dus toen ik daar wegging had ik een stuk beter plan voor mijn reis en voelde ik me meteen een stuk beter. Alle mooie dingen die ik ging doen was een super mooi vooruitzicht en gaf me mijn reis-spirit weer helemaal terug.

Maar nu ik er inmiddels al bijna 10 dagen ben weet ik waarom iedereen zo van Australië houdt. De mensen zijn zo relaxed en super vriendelijk en er hangt zo’n hele relaxte vibe. Ook zijn Australiërs echt heel actief, ik liep in Sydney in een park en er kwamen serieus wel honderd joggers langs in de tijd dat ik daar was. En het was rond de 25 graden, en op en af de heuvel, RESPECT! Het hostel in Sydney was in de wijk Kings Cross, echt het uitgaansgebied vol met backpackers hostels. S’avonds meteen kennis gemaakt met wat gezellige mensen en ontmoette er stefan en Lulu, twee Duitsers met wie ik de dagen in Sydney ben opgetrokken. Ook moest ik meteen aan de Goon, de goedkoopste alcohol (wijn uit een pak). Poehhh.. daar krijg je een kater van, kan ik je zeggen ;) haha. Eerste avond met Lulu op stap gegaan, en kwamen terecht in een hele leuke Ierse pub met live music. Heerlijk, twee mooie Australische mannen op een gitaar aan het zingen, ik kwam meteen terug op al mijn eerdere woorden over Australië! Heerlijk om weer eens goede muziek te horen na al die Aziatische karaoke en slecht covershit. Was een hele leuke avond. De dag erna met een kater opgestaan en samen met Lulu ons naar het centrum van Sydney begeven voor de gratis walking tour door het centrum, ja we blijven backpackers op zoek naar een koopje! Op de weg naar de tour liepen we door een mooi park waar op een soort plattegrond stond; walk on the grass and feel free to hug the trees. Echt grappig! En dat heb ik dus ook maar even gedaan. We waren met een leuke groep en zijn onder leiding van een student rondgeleid door het centrum van Sydney en geëindigd bij het beroemde opera house. We moesten voor het Opera House een sprong maken in de lucht voor de website, en met mijn late reactievermogen sprong ik natuurlijk te laat.. haha.. Dus ik sta er op alsof ik op mijn tenen sta. Achja! Na de tour ben ik naar de wc geweest in het opera house, hoeveel mensen kunnen dat zeggen!! ;-) En ik ben nog even door het park gelopen langs miss macquairies point en via de haven terug gelopen naar het hostel. Die dag was het echt topweer, dus ik was helemaal kapot en verhit toen ik bij het hostel terug aankwam. Snel mijn bikini aangetrokken en met Stefan op weg gegaan naar Bondi Beach. Wauw, wat een prachtig strand. Heb er nog even heerlijk bijgeslapen in het zonnetje en lekker de zee in geweest. Daarna aan het eind van de middag toen het zo goed als helemaal was afgekoeld een wandeling gemaakt langs de kust. Echt hele mooie wandeling, met enorme rotsen en klifs die ineens ophouden en waardoor je hele indrukwekkende kustlijn krijgt. Daarna wilden Stefan en ik de bus terugnemen, alleen waren we uiteraard om 18:00 niet de enige die terug wilden naar de stad.. na drie kwartier te hebben gewacht en alleen maar stampvolle bussen te hebben gevonden waar niemand van onze busstop die inmiddels ook helemaal vol was nog inpaste, maar besloten om ergens wat te gaan eten. Die avond mijn eerste Aussie-burger gehad, heerlijk! Dat doen ze goed hier! Daarna gelukkig redelijk snel een bus terug kunnen pakken. Die avond moesten we ons goon-pak uiteraard opmaken. Helaas voelde ik me niet echt oke daarna, dus ben ik afgehaakt toen de rest op stap ging. De dag erna was weer een stralende dag dus ik besloot er een compleet stranddagje van te maken! Ik had van onze gratis tourguide als tip gekregen om de ferry naar Manly beach te nemen en terug te gaan vlak voor de zon onderging om mooie shots te maken van de zonsondergang bij het opera house. Dat leek me een topplan! Rest wilde naar bondi beach, maar ik had een mooi Nederlands boek gevonden tussen de boeken in het hostel dus het leek me wel lekker een relaxed dagje alleen. Ben dus met de ferry op pad gegaan. Heerlijk om weer even op een boot te zijn! En helemaal omdat er geen wolkje aan de horizon te bekennen was! Top dag voor het strand dus! Heb heerlijk op het strand gelegen en gelezen en genoten van alle stoere en prachtige beach boys die aan het surfen waren. Kan ik uren naar kijken! Echt knap hoe ze dat doen en hoe makkelijk zij het doen lijken om op te staan in de grote golven. Toen de zon achter de gebouwen verdween op het strand, had ik eigenlijk nog anderhalf uur voordat ik de ‘zonsondergang’ ferry terug moest nemen. Ik liep daarom maar even door het stadje terug en belandde op een mini festival met allemaal lekkere oostere eet standjes en een live band. Helemaal top! Heb er lekker noodles gegeten en relaxed op mijn handdoek naast alle andere picknickende mensen. Daarna de ferry terug genomen en de zonsondergang was niet perfect vanwege een paar wolken, maar toch leuk. De dag erna zou ik vertrekken naar Byron Bay met de bus, dus de laatste avond nog gezellig met de hostel mensen naar een club geweest in de buurt van het hostel. Door de stromende regen terug naar huis.. dat beloofde niet veel goeds! Dag erna regende het ook en heb ik eigenlijk vooral gerelaxed in het hostel en veel gelezen en film gekeken. Eind van de middag bus gepakt, nachtje in bus doorgebracht en toen kwam ik Byron Bay aan. Had zoveel verhalen gehoord over Byron Bay dus was heel benieuwd hoe het hippie stadje zou zijn. Had er ook echt zin in om weer even wat anders te zien dan de drukke stad Sydney. Maar het regende bij aankomst.. balen! Ook was het supervroeg in de ochtend toen we aankwamen dus konden we nog niet inchecken. Heb maar een beetje rondgehangen en gewinkeld en gelukkig klaarde het eind van de ochtend op. Snel even ingecheckt en twee Nederlandse meiden in mijn dorm ontmoet. Een van hen was jarig dus ze vroegen of ik samen met hen en de hele dorm meeging naar een dance feest. Niet echt mijn ding, maar besloot toch mee te gaan en een kaartje te halen, zodat ik meteen een plan had voor die avond en met hen mee kon. Toen naar het strand gegaan om nog een beetje bij te slapen, want helaas zijn de bussen in Australië, niet zulke slaapbussen als in Vietnam waar je kan liggen, dus ik had bijna geen oog dicht gedaan. Op het strand snel in slaap gevallen en werd gewekt door Lulu en Stefan die inmiddels ook in Byron Bay waren aangekomen. Ze waren net van plan om de lighthouse walk te doen, dus heb me spullen snel even bij het hostel gedropt en toen zijn we samen op pad gegaan. Was een mooie wandeling helemaal langs de kust met veel klimmen en dalen. Onderweg zagen we op een boom ook ineens een leguaan zitten, echt eng zo ineens er in het wild een te zien. Na de wandeling bij de aldi boodschappen gedaan (jaaaahh Byron Bay had een Aldi! Echt top!) en gekookt en daarna met onze dorm op het balkon wijntjes gedronken voor we naar het feest gingen. Echt gezellige mensen en het indrinken en kletsen was echt heel gezellig maar na anderhalf uur dancemuziek gaf ik het op. Ik was kapot, ook vanwege slechte nacht ervoor.. en sorry; de kut muziek! Echt niet mijn ding. Dus terug gelopen naar het hostel en heerlijk geslapen. Dag erna was het weer gelukkig droog en heb ik lekker rondgelopen en kaartjes rondgebracht naar de families/mensen die Roeleke nog kende van het jaar ervoor. Was best een lange wandeling (beetje onderschat.. twee uur, oeps!) Muziekje in mijn oren en lekker gezongen omdat het meeste van de wandeling door afgelegen gebied/natuur was. Daarna met de Nederlandse meiden gegeten en s’avonds met Lulu en Stefan een live music bar bezocht, was gezellig. Dag erna besloten om weer verder te trekken met de bus. Vanwege t slechte weer was Byron Bay minder dan alle verhalen die ik had gehoord. De live muziek bandjes, hippies overal etc zaten waarschijnlijk binnen vanwege het weer! Ik besloot daarom om maar weer naar een stad te gaan, is toch meer te doen met slecht weer. Het werd Brisbane! Was niet heel ver weg! Wel regende het bij aankomst en ik had er zo’n zat van om in de regen te lopen, daarvoor was ik niet op vakantie!! Dus besloot lekker een biosje te pakken! Het was toevallig cheap Tuesday, dus voor maar 6 dollar kon ik naar de film. Top! Ben naar flight geweest met Denzel Washington, over een vliegtuigcrash. Misschien niet de handigste film om te bekijken als je nog iets van 6 vluchten voor de boeg hebt, maar het was wel een goede film! S’avonds in de buurt van het hostel een goedkoop Koreaans restaurantje gevonden waar ik heerlijke rijst met kip heb gegeten. Sinds mijn trip in Vietnam vind ik rijst ineens helemaal lekker en miste ik het zelfs! Dus heb het al meerdere keren gemaakt en gegeten ook in Australië. Lekker goedkoop ook en met betrekking tot het rijstdieet waar ik het eerder over had ;) kan het zeker geen kwaad en komt het eigenlijk extreem goed uit dat ik het zo lekker ben gaan vinden! Haha. Lekker in de gezamenlijke ruimte in het hostel nog een beetje gerelaxed na de maaltijd en toen mijn bedje opgezocht. De dag erna stond namelijk mijn bezoek aan het Lo Pine Koala sanctuary op het programma. Een soort pieter buren voor Koala’s. DE ZON SCHEEN!!! Wow! Eindelijk. Meteen zomerjurkje voor de dag getoverd en op pad gegaan. Je kon een tour boeken maar ik had uitgezocht dat als je alles zelf deed je wat dollartjes kon besparen! Het duurde wel even voordat ik de juiste bushalte had gevonden, maar I did it again! Was maar een half uurtje. Het park was GEWELDIG!! Echt de beste dag tot nu toe in Australië. Heb er kangaroes gevoerd, ik vond er zelfs eentje met een baby in haar buideltje, super lief! En uiteraard heb ik veel koala’s gezien en er zelfs een vastgehouden en geknuffeld. Zulke lieve slome beesten, echt schattig. Die hoofdjes! En ze hebben zo’n schaapachtige vacht. De hele uitstraling van die beestjes is gewoon zo lief en onschuldig, ben er spontaan een dierenliefhebber van geworden bijna ;) Ook liepen er vele van die leguanen rond in het park die me af en toe flink hebben laten schrikken, maar ook dat wend. Na een paar uur rond te hebben gelopen ben ik terug gegaan met de bus. Ik besloot om vanwege het mooie weer naar het hoogste uitkijkpunt te gaan. De buschauffeur vertelde me alleen dat hij de laatste bus was voor die dag en stelde voor de dag erna te gaan. Maar dat kon niet, want dan zou ik weer vertrekken naar Noosa. Dus hij zei; als je binnen 10 minuten klaar kunt zijn met foto’s maken dan rek ik het wel even en wacht ik op je bij het uitkijkpunt! Superlief!! Zo kon ik toch nog even gaan! En ik hoefde alleen maar een enkele reis te betalen, top! Mensen zijn hier heel behulpzaam en vriendelijk echt fijn. Misschien scheelt het ook als je als vrouw alleen reist. En ik weet ook wel een beetje nu hoe je soms dingen voor elkaar kunt krijgen door je liefste glimlach op te zetten, maar dan nog! Uiteindelijk was het uitkijkpunt ook niet echt heel bijzonder dus ik had niet eens langer nodig gehad dan 10 minuten, was dus perfect. Terug in de stad besloot ik de rivier nog een keer over te steken naar het South Bank park om nu bij mooi weer even een kijkje te nemen bij de Lagoon, gemaakt strand/meer midden in de stad. Daar kwam ik Al en Solo tegen, twee straat muzikanten. Het klonk goed en ik was moe van de dag dus ging dichtbij ze in de buurt zitten om te luisteren. Toen nodigden ze me uit om bij hen te komen zitten en toen er een bekend nummertje voorbij kwam heb ik uiteraard mee gezongen. Ze waren helemaal enthousiast dat ik dat spontaan deed en vroegen steeds of ik meer en meer nummers kende. Ik had gelukkig mijn telefoon bij me, vol met muziek, en puur op gehoor konden ze nummers naspelen die ik liet horen. Uiteindelijk zelfs een nummer van Anouk gedaan, echt grappig! En superleuk! Was zo blij om weer even zo te zingen, zonder oordopjes in me oren en met de muziek mee, maar nu gewoon echt even live! Echt top! Heb er zeker twee uur gezeten tot het helemaal donker was en je aan de overkant de prachtig verlichte skyline kon zien van Brisbane.. Tijdens de muzieksessie kwam Jennifer ook bij ons zitten. Zweeds meisje met wie ik even gekletst had. Ze ging toevallig ook die dag erna naar Noosa. We besloten onze bustijden op elkaar af te stemmen en hetzelfde hostel te boeken, zodat we beiden niet alleen reisden. Er waren in het park mensen aan het barbequen en in ruil voor een serenade van Al kregen we een complet bbq maaltijd. Meteen dus mijn diner geregeld! Na het eten en nog wat nummers hebben we afscheid genomen en ben ik terug gelopen naar het hostel. Wat een topdag was dit! Dag erna met de bus vertrokken naar Noosa. Was niet zo heel ver met de bus en ik kwam er in het begin van de middag aan. Het was wederom mooi weer dus ik ben met Jennifer en Rachel die we ontmoet hadden in de bus naar het strand gegaan en een beetje rondgelopen in Noosa heads. S ‘avonds meet en greet met alle nieuwe mensen gehad, wat heel leuk was van het hostel, omdat je dan meteen alle mensen ontmoet die daar ook net voor het eerst zijn, dus je maakt meteen nieuwe vrienden. Met een groepje die avond doorgebracht en s’ochtends met ze allen besloten om de coastal walk te doen helemaal langs het national park en de kustlijn van Noosa. Het was een drie uur durende wandeling in de brandende zon en het was best zwaar met klimmen en dalen, ik smolt weg! Wel tof om met ze allen te doen en na de lange wandeling heerlijk in zee gedoken op sunshine beach. Wat een heerlijk gevoel van verkoeling! Daarna met de shuttle bus van het hostel terug gegaan en boodschappen gedaan. Gekookt met ze allen en gegeten. Die avond was een feestavond waar we met ze allen heen zijn gegaan. Was niet heel spectaculair dus zijn eigenlijk maar kort geweest en hebben daarna lekker bij het zwembad nog zitten kletsen met ze allen. Dag erna vertrokken de meesten van onze groep en Jennifer ging naar de beroemde Australia Zoo van Steve Irwin. Ik was net naar de Koala farm geweest dus wilde niet weer naar een (nog duurdere) dierentuin dus besloot met Emma mee te gaan naar de Eumondi markt. Een soort hippie markt op een half uur rijden van Noosa. De markt was echt super leuk. Van alles hadden ze er; leuke eetkraampjes vanuit alle hoeken van de wereld, gadgets, airboriginal standjes echt superleuk allemaal. Hing ook een hele relaxte en hippie sfeer door overal echt authentieke muziek te hebben en live muziek bandjes. Van alles wat. Hebben er echt uren rondgelopen en genoten van alles. Ennnn… heb mezelf ZWAAR overtroffen door met een slang om me nek op de foto te gaan! Heb de grootste angst voor die beesten gehad vroeger maar de mevrouw van het standje werkte voor een soort slangen opvang en was zo aardig en had al het geduld van de wereld. Want ik flipte m nog wel een paar keer voor ik hem echt om had. Maar was wel echt tof om toch te hebben gedaan. En op de foto zie je niet eens dat ik zwaar bang was en trilde, ben een goede acteur haha! Heb nog een cd gekocht van een duo die daar gitaar speelde, beetje in stijl van jason mraz/john mayer en heb ook een gekleurd haardingetje in mijn haar laten zetten. Je weet wel, wat kinderen normaal ook hebben. Ik wilde dat altijd al eens, en nu ik toch in de hippie stemming was geraakt, dacht ik; waarom niet :-) Dus zat ik daar met twee kindjes in de rij voor een sliert gekleurde draadjes in mijn haar! Maar ben er wel blij mee, want t staat heel tof! Het was weer een hele warme dag en na de markt dus lekker bij het zwembad gelegen van het hostel. Toen het was afgekoeld ben ik nog even langs de rivieren gelopen en het national park. Daarna hadden we een gratis BBQ omdat het Autralia dag 2 was, is normaal in januari, maar hadden ze niet kunnen vieren in Noosa vanwege overstromingen. Dus lekker gebruik van gemaakt. Vandaag de bus van Noosa naar Hervey Bay genomen voor de Fraser Island trip van morgen. Duim alsjeblieft voor ons dat we niet wegregenen op het eiland. Maar heb al wel een paar mooie dagen gehad, dus misschien mag ik niet klagen. Maar is zo veel lekkerder om te kamperen in t zonnetje! En sowieso om op een eiland te zijn.
Ik update jullie weer aan het eind van de Australië trip, ik vlieg 9 maart naar Nieuw Zeeland en daar ontmoet ik lieve Pleuno, die me een paar weken komt vergezellen. Heel veel zin in om haar te zien en even samen te reizen! Ook al bevalt het alleen prima, is wel gezellig om even lekker Nederlands te ouwehoeren en niet steeds nieuwe (tijdelijke) vrienden te hoeven maken!

Tot snel weer mensen!

De foto's volgen nog, want het lukt me niet om die nu nog op te loaden.. internet is bijna op :(

CIAOOO
Maartje


Ze zijn er dan eindelijk!! de foto's:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.4817504990461.1073741826.1081460418&type=1&l=710465ee6d

  • 24 Februari 2013 - 16:17

    Carin:

    Lieve Maartje, wat een mooi, lang maar leuk reisverslag. Heerlijk om te lezen. Jammer dat je veel slecht weer hebt maar daar is nets aan te doen. Toch heb je ng veel ondernomen. Het is elke keer weer fijn om te lezen. Geniet maar lekker verder. Wees selectief met je charmes. Haha. We missen skipen niet omdat we regelmatig appen. Wat een geweldige uitvinding. Dus tot apps dan maar weer. Natuurlijk kijken we uit naar de foto' s. Dikke kus. Mams

  • 24 Februari 2013 - 19:53

    Lotte:

    Maart! Ik duim heeeel hard voor je dat je goed weer hebt! Zou toch zonde zijn van de mooie tour!

    Heel veel plezier!

    xx Lotte

  • 25 Februari 2013 - 00:35

    Ans De Fouw.:

    Hoi lieve Maartje, wat beleef je veel, en gelukkig duurde de omschakeling naar dit land niet al te lang. Ik heb geduimd voor mooi weer. En ik vind trouwens je kennismaking met de dieren zo goed! Wat zo n beertje met je kan doen, als je je even wat minder voelt.
    Ik ben benieuwd naar je andere foto s!
    Over een week zit ons lieve Pleuntje ook in de ijzeren vogel, richting jou,beetje spannend maar tegelijkertijd ook heel leuk. Dikke knuffel van mij xxx

  • 25 Februari 2013 - 00:58

    Roeleke:

    Vettt!!! En natuurlijk heel veel bekende dingen! Leuk leuk! Ik wou dat het even een jaar terug was.. Hmm...


    .....was even aan t wegdromen! Echt tof dat je de kaartjes voor me rondgebracht heb in Byron Bay!!jammrr van de regen! This er zo mooi! Hopelijk heb je een leuke tijd op Frazer Island! Ik vond het geweldig! Ik had een top groep!! Veel plezier meis en de verhalen lees/hoor ik wel weer! Kusss

  • 25 Februari 2013 - 18:16

    Marja:

    Hey lieve Maartje, wat geweldig weer..... die prachtige marktjes.... lijkt me super! Geniet nog lekker daar, we wachten wel met smart op je foto's natuurlijk!! Liefs Marja (en een zoen van René)

  • 25 Februari 2013 - 21:05

    Pleun:

    Honey!

    Wat wordt het dadelijk gaaf met zo'n super wereldburgertje! Jij weet overal wat te doen! Echt weer een topverhaal, ik zie je al helemaal voor me :)
    Lieverd, ik werk nog 3 daagjes en pak dan m'n tassie.. Ben toe aan vrijheid, doen wat we willen, lekker eten, mooie uitzichten, warmte maar vooral ben ik toe aan JOU :) hihi!
    Veel plezier nog lief!
    Kus, see you next week! X

  • 26 Februari 2013 - 11:29

    Maike:

    He lieve Meert!

    Wat een super verhaal weer, ik leef helemaal mee, zoals jij het allemaal verteld! :D Elke dag maak je wel wat mee, mooi om te lezen! Ben benieuwd hoe het was op het eiland! (met hopelijk mooi weer). Leuk vooruitzicht dat Pleuntje bijna komt, super gezellig! Lekker samen genieten!

    Dikke knuffelss !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Actief sinds 11 Okt. 2012
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 19793

Voorgaande reizen:

15 Januari 2013 - 21 April 2012

Maartjes rondje om de wereld!

Landen bezocht: